Projekt edukacyjny - Edukacja globalna

Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju


Szkoła Podstawowa nr 16 w Sosnowcu w roku szkolnym 2018/2019 kontynuuje udział w projekcie "Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju"
Projekt 355/2016-2017/M realizowany w szkołach zgodnie z założeniami „Wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2016-2020”. Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl



Za działalność w ramach projektu w roku szkolnym 2017/2018 szkoła otrzymała certyfikat.


2019 / 2020

25.11.2019

Tydzień Edukacji Globalnej

Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej w naszej szkole zorganizowany został konkurs plastyczny pod przewodnim hasłem TEG: OBUDŹMY SIĘ! TO OSTATNI DZWONEK DLA KLIMATU. Szczególną aktywnością wykazała się klasa IV a - każdy z uczniów z tej klasy wykonał pracę na konkurs. Prace zostały umieszczone na specjalnie przygotowanej gazetce na II piętrze korytarza szkolnego.

25.11.2019

Wyniki konkursu
Obudźmy się! To ostatni dzwonek dla klimatu

I miejsce: Zuzanna Grabowska, Wiktor Mudyn
II miejsce: Zuzanna Majcher
III miejsce: Wiktoria Majcher
Wyróżnienia: Mateusz Mędrala, Martyna Zawiślan, Martyna Sadowska

2018 / 2019

25.05.2019

Dzień Afryki

W związku z obchodzonym 25 maja Dniem Afryki oraz Dniem Matki i Ojca w maju i czerwcu przeprowadzone zostały w świetlicy zajęcia o Afryce. W trakcie zajęć rozmawialiśmy o Afryce, oglądaliśmy album ze zdjęciami z wystawy Miasta Kontrastów fundacji Kultury Świata. Zdjęcia zostały udostępnione na gazetce na II piętrze korytarza szkolnego. Podczas zajęć oglądaliśmy mapę Afryki, czytaliśmy ciekawostki o Afryce, czytaliśmy też opowiadanie Marafiki - przyjaciele z Afryki, do którego potem rozwiązywaliśmy zadania i zagadki. Uczniowie wykonywali też afrykańskie domki z papieru, którymi udekorowaliśmy naszą salę w świetlicy.

W związku z obchodzonymi świętami (Dniem Matki, Dniem Ojca i Dniem Dziecka) wykonywaliśmy domki z członkami naszej rodziny. Oglądaliśmy również zdjęcia różnych domów, a na korytarzu pojawiła się gazetka z wystawką prac uczniów (wykonanych domków z rodziną) oraz zdjęciami i opisem różnych domów na świecie. Na początku czerwca rozmawialiśmy o prawach dziecka, kolorowaliśmy dzieci z różnych stron świata w narodowych strojach, które wykorzystaliśmy do gazetki związanej z Dniem Dziecka.

13-14.05.2019

Fairtrade

Zajęcia na temat Fairtrade przeprowadzone zostały 13 maja podczas zajęć w świetlicy oraz 14 maja w klasie VIa w trakcie zajęć z wychowawcą. Uczniowie podczas zajęć oglądali plakaty i film „Czym jest Fairtrade?”, czytali ulotki oraz rozmawiali na temat dzałalności organizacji.

Fairtrade to międzynarodowy znak certyfikacyjny. Są nim oznaczane produkty wyprodukowane z poszanowaniem standardów społecznych i ekologicznych. Są to głównie produkty z tzw. globalnego Południa, czyli Afryki, Ameryki łacińskiej, Karaibów, Azji i Oceanii, przy których produkcji spełnione zostały kryteria zapewniające producentom (drobnym rolnikom i pracownikom) bezpieczne warunki pracy, równe traktowanie i godziwą zapłatę.

Osoby zainteresowane tematem zapraszamy na stronę organizacji www.fairtrade.org.pl

BĄDŹMY FAIR, KUPUJMY FAIR

30.04.2019

Teatrzyk kamishibai

30 kwietnia uczniowie klasy II a oraz uczęszczający do świetlicy mieli okazję oglądać teatrzyk obrazkowy kamishibai. Uczniom została zaprezentowana „Bajka o Wiśle”. Podczas zajęć uczniowie rozwiązywali zagadki oraz uczestniczyli w rozmowie dotyczące obejrzanego teatrzyku, kolorowali malowanki - mapę fizyczną Polski uwzględniającą większe miasta i rzeki.

03.2019

Zajęcia o wodzie.

W związku z Dniem Wody w marcu prowadzone były w naszej szkole zajęcia o wodzie. Podczas zajęć w świetlicy przeprowadzona została pogadanka o wodzie, prowadzone były doświadczenia, uczniowie rozwiązywali zagadki o wodzie, kolorowali malowanki tematyczne. Podczas rozmów z uczniami szczególnie zwrócono uwagę na temat oszczędzania wody i wykorzystania jej do hodowli roślin, produkcji różnych materiałów. Uczniowie wykonywali też projekt kubeczka do mycia zębów. Wspólnie oglądaliśmy teatrzyk kamishibai „Po drugiej stronie gór” , który poruszał problem dostępu do wody w różnych częściach świata. Po obejrzeniu teatrzyku uczniowie wykonywali rysunek kredką do teatrzyku oraz oglądali zdjęcia z wystawy „Miasta kontrastów” fundacji „Kultury świata”. Wystawa obejmowała różne zdjęcia afrykańskich miast (Nairobi, Dakar, Lagos). W nagrodę za aktywność otrzymali medal „Jestem przyjacielem wody”. Na korytarzu szkolnym przygotowana została gazetka tematyczna na temat oszczędzania wody, wykorzystania jej w życiu codziennym, dostępu do wody w różnych regionach świata oraz wystawka prac dzieci.

Prawa Człowieka - projekt w ramach „Edukacji Globalnej”

W roku szkolnym 2018/2019 w klasach 8a i 8b przeprowadzono zajęcia dotyczące Praw Człowieka i Praw Dziecka w ramach lekcji Wiedzy o Społeczeństwie. Przez kilka zajęć w miesiącu październiku uczniowie realizowali tematy:
- Prawa Człowieka
- Katalog Praw Człowieka
- Ochrona Praw Człowieka
- Bezpieczeństwo nieletnich
- Służby ochrony prawa
Dzięki tym zajęciom uczniowie klas ósmych mogli dowiedzieć się więcej o Prawach Człowieka, w tym Prawach Dziecka, poznawali instytucje rządowe i pozarządowe mające na celu ochronę praw ludzi, poznawali, także służby ochrony prawa, oraz dowiadywali się o bezpieczeństwie nieletnich i odpowiedzialności karnej.

Na zakończenie tych zajęć niektórzy uczniowie wykonywali plakaty poświęcone Prawom Człowieka, w tym Prawom Dziecka. Wszystkie te działania były prowadzone w ramach „Edukacji Globalnej” - projektu, który jest realizowany kolejny rok w naszej szkole.

19-23.11.2018r.

TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ

W dniach od 19 do 23 listopada 2018 odchodziliśmy w naszej szkole TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ - hasło przewodnie ODPOWIEDZMY NA WYZWANIA ZMIENIAJĄCEGO SIĘ ŚWIATA.

Podczas TEG większość nauczycieli naszej szkoły realizowała podczas zajęć tematykę związaną ze smogiem ze względu na duży problem w naszym regionie. Podczas zajęć uczniowie wyjaśniali pojęcie smogu, omawiali przyczyny jego powstawania oraz sposoby radzenia sobie z nim. Rozmawiali z nauczycielami na temat aplikacji i stron internetowych, które podają aktualne dane na temat stanu powietrza. Dyskutowali również na temat jego skutków
Oto plakaty, które stanowiły podsumowanie zajęć

Poza plakatami wykonanymi przez uczniów na korytarzu pojawiły się gazetki informacyjne wykonane przez nauczycieli

Podczas zajęć w świetlicy rozmawialiśmy z uczniami, jak chronić się przed smogiem, korzystaliśmy również ze stron internetowych informujących o aktualnym stanie powietrza. Uczniowie wykonywali prace - jak uchronić się przed smogiem.

Szkoła otrzymała materiały plastyczne do realizacji zajęć w ramach projektu EDUKACJA GLOBALNA, ufundowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie we współpracy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.


2017 / 2018

28.05.2018r.

Edukacja globalna - zajęcia "Dzień Dziecka w Japonii"

28 maja w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia Jak świętuje się Dzień Dziecka w Japonii z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Podczas zajęć uczniowie oznaczyli na mapie świata i mapie Azji Japonię, poznali japońską legendę Latające karpie, słuchali japońskiej muzyki. Poznali tradycje związane z Dniem Dziecka, który powstał w wyniku połączenia dwóch świąt – święta dziewczynek (tzw. hinamatsuri) oraz święta chłopców (tango no sekku). Dzień Dziecka świętuje się w Japonii 5 maja. W tym dniu na wysokich masztach pojawiają się barwne sznureczki i kolorowe karpie wykonane wcześniej z elementów papierniczych - są one symbolem szczęśliwego życia.

Uczniowie podczas zajęć wykonywali również kolorowe karpie z papieru, które zostały potem wywieszone w świetlicy. Podsumowaniem zajęć było wykonanie na tablicy multimedialnej rysunku przez uczniów - każdy uczeń w sposób graficzny przedstawił za jego pomocą nastrój, jaki mu towarzyszył podczas zajęć. Zajęcia prowadzone były przez Monikę Prymkę - Gzik i Magdalenę Machlowską - nauczycieli świetlicy.


01.2018r.

Edukacja globalna - sprawozdanie - I półrocze

W I półroczu r. szk. 2017/ 2018 w naszej szkole odbyły się zajęcia zorganizowane przez nauczycieli w ramach projektu „Edukacja globalna”. Część zajęć przeprowadzona została podczas Tygodnia Edukacji Globalnej w dniach od 20 – 24 listopada odbywającego się pod hasłem „Przyszłość świata zależy od nas”. Hasło było związane z 12 celem zrównoważonego rozwoju „Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja”. Szkołą otrzymała podręczniki dla nauczycieli związane z projektem. W świetlicy szkolnej odbył się konkurs plastyczny dla uczniów „Postać Zoga” na podsumowanie zajęć związanych z zanieczyszczeniem środowiska. Nagrody do konkursu ufundowało CDN w Sosnowcu oraz ORE w Warszawie. Uczniowie słuchali „Mądrych bajek z całego świata”, wykonali mapę świata XXL z rozmieszczeniem zwierząt i produktów spożywczych pochodzących z różnych krajów. Zastanawiali się, jak nie marnować żywności. Wspólnie z wychowawcami zapoznali się z „Poradnikiem nad leniwych” by w sposób świadomy korzystać z zasobów ziemi.

Uczniowie klas III a, III b, IV a, IV b oraz klas piątych i szóstych wraz z nauczycielami (Małgorzatą Frankiewicz, Wiolettą Rudzką, Iwoną Ambroziak, Hanną Kałużną, Manuelą Lotko, Jolantą Pietranek, Violettą Madeją) oglądali film „Było sobie drzewo”. Po obejrzeniu filmu uczniowie omawiali znaczenie drzew w przyrodzie, wykonywali plakaty. Klasy trzecie pisały list do bohatera filmu. Na zajęciach z techniki omawiano sposoby wykorzystania drewna oraz zastosowanie materiałów drewnopochodnych. W klasie VI a uczniowie zastanawiali się nad globalnymi zależnościami naszej planety. Klasa IV b wraz z wychowawcą Iwoną Ambroziak obejrzała również film „Tajemnica twojego smartfona” w nawiązaniu do problematyki globalizacji. Klasa Vb wraz z wychowawczynią Hanną Kałużną poznała problemy ubogich dzieci mieszkających na Filipinach, które pracując na wysypiskach śmieci chcą wspomóc materialnie swoje rodziny. O ciężkich warunkach życia dzieci z różnych stron świata dyskutowała też klasa IV a na godzinie wychowawczej z Iwoną Woźniak porównując sytuację tych dzieci z warunkami, w jakich my żyjemy.

Na zajęciach z historii pod kierunkiem nauczyciela Piotra Wójcika uczniowie klas szóstych i siódmych wykonywali plakaty na temat Wielkiej Emigracji porównując przyczyny emigracji w przeszłości z czynnikami, które wpływają na współczesną emigrację.

W klasie VI b uczniowie pod kierunkiem wychowawczyni Małgorzaty Mędrali wykonali plakaty nawiązujące to ekologii (oszczędzanie wody, energii oraz przetwarzaniu śmieci).

W szkole odbył się również konkurs „Zwierzaki cudaki” zorganizowany przez Monikę Prymkę - Gzik oraz Monikę Wilk. Samorząd uczniowski zorganizował Dzień Życzliwości a poszczególne klasy wykonały plakaty związane z tym dniem.


2017 / 2018

W obecnyc trudnych czasach pełnych kryzysów i wyzwań stojących przed ludzkością, przyódcy państw i liderzy społeczności podejmują działania mające sprawić, żeby na naszej planecie wszystim żyło się lepiej. Właśnie dlatego społeczność międzynarodowa przyjęła Cele Zrównoważonego rozwoju. Walka z ubóstwem, nierównościami społecznymi i niesprawiedliwością, przeciwdziałanie zmianom klimatycznym - wydają sią odrobinę ..... zbyt wymagającymi zadaniami........

czytaj dalej ...


Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju


Szkoła Podstawowa nr 16 w Sosnowcu w roku szkolnym 2017/2018 kontynuuje udział w projekcie "Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju"
Projekt 355/2016-2017/M realizowany w szkołach zgodnie z założeniami „Wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2016-2020”. Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl



Za działalność w ramach projektu w roku szkolnym 2016/2017 szkoła otrzymała certyfikat.


31.05. - 09.06.2017r.

W dniach 31.05, 7.06 oraz 9.06 w klasie 2b odbyły się zajęcia w ramach projektu Edukacja globalna. Podczas zajęć uczniowie zapoznali się z problemem pracy dzieci w fabrykach odzieży w Chinach i dyskutowali nad możliwościami ograniczenia takich praktyk. Następnie poznali życie ludzi w Peru i Mongolii. Wstępem do zajęć było obejrzenie prezentacji o wybranych krajach. Dzieci rozmawiały o znaczeniu lasów (w tym Puszczy Amazońskiej) dla życia na Ziemi, roli zwierząt w życiu człowieka i roli sportu dla zachowania zdrowia. Poznali nowe słownictwo związane z życiem mongolskich pasterzy oraz ich sporty narodowe. Urozmaiceniem lekcji były zabawy ruchowe, min. wyścigi konne, zabawy nawiązujące do zajęć inkaskich kurierów (chaski) oraz zajęcia plastyczne inspirowane rysunkami z Nasca.

14 - 20.11.2016r.

W ramach projektu związanego z edukacją globalną odbyło się w naszej szkole w dniech 14 - 20 listopada szereg zajęć i spotkań.

14 listopada odbyły się zajęcia z edukacji globalnej z udziałem wolontariuszki Magdaleny Noszczyk. Zajęcia przeprowadzono podczas dwóch godzin lekcyjnych z udziałem klas II A i III c oraz w klasie VI B.

Dnia 18 listopada uczniowie klasy II a uczestniczyli w zajęciach o tematyce - „Jestem Obywatelem/Obywatelką Świata”. Zajęcia te odbywały się w ramach tzw. edukacji globalnej. Polegały one na zapoznaniu uczniów ze znaczeniem określeń takich jak: globalny, obywatel/obywatelka świata. Jednym z celów przeprowadzonych zajęć było uświadomienie drugoklasistom, że jednostki (jeden człowiek) mogą zmieniać świat oraz, że wprowadzane zmiany mogą mieć pozytywne oddziaływanie dla świata.

Wprowadzeniem do zajęć w ramach edukacji globalnej było obejrzenie przez uczniów filmu o życiu ich rówieśników w Kambodży, który zapoznawał widzów z panującym ubóstwem i biedą dzieci kambodżańskich. Dla młodego pokolenia bardzo pouczające było również spotkanie z Panią wolontariusz pracującą w krajach afrykańskich, która bardzo ciekawie opowiadała o życiu dzieci, ich problemach i zagrożeniach życia codziennego. Do zajęć przeprowadzonych w grupie klasowej zostały wykorzystane plakaty i karty pracy, które po zajęciach zostały zawieszone na szkolnym korytarzu.

Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie uczęszczający do świetlicy wykonywali prace plastyczne, które nawiązywały do oglądanego reportażu o sytuacji dzieci w Bangladeszu. Do zajęć plastycznych wykorzystano materiały plastyczne, które szkoła otrzymała w ramach projektu

Dnia 16 listopada w klasie VI b przeprowadzono zajęcia z udziałem wolontariusza - pani Magdaleny Noszczyk, dzięki którym poznali panujące w Kenii warunki życia. Na kolejnych zajęciach w tym dniu uczniowie oglądali film na temat dzieciństwa w Bangladeszu.

Dnia 18 listopada zostały przeprowadzone zajęcia w klasie V a, 16 i 18 listopada – w klasie V b podczas których wyjaśniono pojęcie edukacji globalnej oraz przeprowadzono lekcję na temat dzieci w Bangladeszu. Podczas zajęć dyskutowano na temat życia dzieci w różnych krajach oraz w Polsce (jakie prawa i obowiązki mają dzieci w Polsce), oglądano film pokazujący życie dzieci w Bangladeszu „Bangladesz - dzieciństwo na dwie zmiany”. Uczniowie wypowiadali się na temat warunków życia i pracy dzieci w Bangladeszu i porównywali te warunki z panującymi w Polsce, analizowali materiał filmowy i oglądali zdjęcia wykonane w Bangladeszu, dzielili się uwagami i spostrzeżeniami.

Do 18 listopada uczniowie oddawali prace plastyczne na konkurs zorganizowany w ramach projektu związanego z edukacją globalną pt. Jak wyobrażam sobie kraje rozwijające się po roku 2030. Informacje o konkursie pojawiły się na stronie internetowej szkoły. Prace, które spełniły wymagania i przeszły do następnego etapu, dotyczyły zmian klimatu.

opracowała: Magdalena Machlowska


Copyright © Szkoła Podstawowa nr 16 Sosnowiec